De pensionering van een zuiveldirecteur vormde vaak de opmaat voor een fusie. Zo niet in Rouveen. Rouveen Kaasspecialiteiten gaat ook met een nieuwe directeur voor een zelfstandige toekomst.
Twee jaar geleden al stond vast dat Ben Wevers (64) op 1 mei als directeur van de coöperatieve zuivelfabriek Rouveen Kaaspecialiteiten opgevolgd zou worden door Klaas Hokse (44), de directeur productie en verkoop.
,,Het is een kenmerk van deze omgeving tussen Zwolle en Meppel. Zelfstandigheid is hier een groot goed, men wil graag zijn eigen boontjes doppen”, verklaart Wevers, die 34 jaar geleden directeur werd in Rouveen. Het stond voor de boeren in en rondom Rouveen en Staphorst buiten kijf dat ze niet mee wilden in de grote fusiegolf die uiteindelijk leidde tot FrieslandCampina.
Uitdaging
Wevers had het daar mee te doen, maar hij zag die uitdaging ook wel zitten. Rouveen ging zich volledig toeleggen op speciale kazen en investeerde fors in nieuwe productielijnen. En het breidde de bedrijfsnaam uit met Kaasspecialiteiten. ,,Dat was wel een ding, want de cultuur is hier ook: eerst doen, dan zeggen. En toen deden we het net andersom.” Maar met succes en het sterkte Wevers in zijn overtuiging dat specialiteiten het beste thuis zijn in een gespecialiseerd bedrijf. ,,Als ze onderdeel zijn van een groot productiebedrijf, delven ze het onderspit. Daar regeren toch de tucht van de grote volumes en de lage kosten.”
Het specialisme van Rouveen is dat ze zo’n beetje alle soorten melk van gangbare koemelk tot kosjer geitenmelk kunnen verwerken tot kazen met een grote verscheidenheid aan vormen, ingrediënten, zoutgehaltes, rijpingsmethodes, vetten, vetgehaltes en verpakkingen. De kazen worden ontwikkeld en op bestelling gemaakt voor zo’n 65 partners, veelal Nederlandse kaashandelsbedrijven, die zich maar wat graag willen profileren . Zo gingen er onlangs nog boerenkoolkazen naar Amerika.
Robots
Om de groei te kunnen bijbenen is de fabriek onlangs voor circa 12 miljoen euro uitgebreid met een nieuwe kaasmakerij. Rouveen profileert zich graag met vakmanschap en ambachtelijkheid, maar dat dit niet gelijk staat aan oubolligheid bewijzen de vijf robots die onderdeel zijn van de nieuwe productielijnen.
Het bijzondere aan Rouveen is verder dat het duurzaamheid niet beperkt tot boeren en fabriek, maar ook nadrukkelijk de werknemers erbij betrekt. Zo probeert het bedrijf de levensstijl positief te beïnvloeden door het verstrekken van gratis fruit en het in de arm nemen van een leefstijlcoach. ,,Er wordt gelukkig volop gebruik van gemaakt”, zegt Wevers. ,,Voor ons type bedrijven is creativiteit heel belangrijk. En mensen zijn veel creatiever als ze goed in hun vel zitten en fit zijn.”
A- en B-melkprijzen bij Rouveen
Rouveen telt 250 leden-melkveehouders, 150 werknemers en verwerkt jaarlijks 200 miljoen kilo melk. De geiten- en schapenboeren zijn geen lid. Rouveen werkt na de opheffing van de melkquotering met twee soorten melkprijzen. De A-prijs geldt voor het leveringsrecht dat een relatie heeft met oud qoutum. Het is de melk die tot eigen kaas verwerkt kan worden. De B-prijs is voor de melkstroom die minder goed te vermarkten is. Coöperatievoorzitter Piet Boer van FrieslandCampina zei onlangs weinig heil te zien in zo’n A- en B-systeem, maar volgens Wevers werkt het wel degelijk. ,,De boeren die niet of beperkt groeien dupeer je niet door de vele extra melk van de snelle groeiers.”
Bron: Leeuwarder Courant 25 maart 2016
Uit