Biologische omzet stijgt Gepost 1 november, 2015

Uit

BiologischIn 2014 kocht de Nederlandse consument voor 1,13 miljard euro aan biologische producten in de supermarkt, speciaalzaak en buitenshuis. Dat is een groei van zes procent, stelt Bionext. Volgens Bionext nam de aandacht voor duurzame voeding in 2014 verder toe.

Groei

Volgens Bavo van den Idsert, directeur Bionext, is de groei bij de supermarkten met name in het tweede deel van het jaar tot stand gekomen. “Het assortiment biologisch bij de diverse supermarkten is vanaf zomer 2014 aan het groeien. Bionext stelt dat Albert Heijn en Jumbo hun inzet op biologisch in 2015 verder hebben vergroot door de introductie van eigen biologische huismerken. “Wij verwachten dat de biologische omzet in supermarkten sterk zal groeien”, aldus Van den Idsert.

Tekort

Bionext verondersteld dat de vraag naar biologische producten sneller groeit dan het aanbod. “Nederland importeert biologische koeien- en geitenzuivel. Ook aan biologisch varkensvlees dreigt een tekort.” Volgens Bionext oriënteren steeds meer boeren op de omschakeling naar biologisch, maar is omschakeling niet eenvoudig: een boer moet twee jaar biologisch werken, voordat de producten ook als biologisch op de markt mogen komen. Daarom roept Bionext staatssecretaris Dijksma op om omschakeling naar biologisch met gerichte maatregelen te stimuleren in die sectoren waar de consumentenvraag het grootst is.